Estoński CIT
Estoński CIT
Nazwą nawiązuje do modelu opodatkowania osób prawnych obowiązującego w Estonii. Jest to rozwiązanie, które umożliwia przedsiębiorcom odroczenie obowiązku zapłaty podatku CIT do czasu dystrybucji zysków do udziałowców (akcjonariuszy). Adresatem rozwiązań nazwanych zbiorczo estońskim CIT są przede wszystkim rosnące biznesy technologiczne, stawiające głównie na wykreowanie istotnej wartości czy też skali biznesu wskutek reinwestycji dochodu, a nie na bieżące dzielenie się zyskiem ze wspólnikami.
Odroczenie obowiązku zapłaty CIT jest tylko jedną z korzyści estońskiego CIT. Wśród innych zalet mamy:
- niższą efektywną stawkę podatku od dystrybucji zysku do wspólników. Estoński CIT oferuje efektywną stawkę na poziomie 20% (mali podatnicy) i 25% (pozostali podatnicy). W ramach standardowego CIT, efektywna stawka wynosi odpowiednio 26,29% oraz 34,39%.
- uproszczenie procesu rozliczeń. W spółkach stosujących estoński CIT, wszystkie dokumenty opierają się tylko na zasadach rachunkowości, dlatego nie ma konieczności oddzielnego raportowania podatkowego ani obliczania kosztów podatkowych czy amortyzacji.
Warunki stosowania estońskiego CIT
Estoński CIT może zostać zastosowany o ile:
- tylko osoby fizyczne są wspólnikami spółki stosującej estoński CIT
- spółka zatrudnia co najmniej trzy osoby na umowę o pracę lub zlecenie
- mniej niż 50% przychodów spółki może pochodzić z przychodów pasywnych, takich jak wierzytelności, odsetki, poręczenia, gwarancje czy przychody z praw autorskich
- spółka nie jest właścicielem udziałów, akcji lub innych praw i obowiązków w innych spółkach, ani być beneficjentem fundacji czy trustu.
W ramach naszych usług oferujemy kompleksową obsługę związaną z wdrażaniem estońskiego CIT w skład której wchodzi:
- analiza spełnienia warunków formalnych
- kalkulacja oczekiwanych efektów
- wsparcie we wdrażaniu, w tym zabezpieczanie i eliminację ryzyka związanego z wdrożeniem estońskiego CIT
- przygotowanie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych
- wsparcie powdrożeniowe w przypadku kontroli podatkowych lub celno-skarbowych